Vánoční malování 2014 - komentář

 

Vánoční malování je uzavřené
V JAKÉM DUCHU SE NESLO ?

Do druhé ze soutěží spadajících do projektu Děti malují pro Konto Bariéry se zapojily čtyři tisícovky dětí z přibližně dvou set padesáti škol (v soutěži Ahoj z prázdnin byla čísla o něco nižší). Smekáme před zájmem škol a dětí o podporu našeho projektu, o podporu známé neziskové organizace. Děkujeme. Velmi si toho vážíme.

    
Zadané téma a skutečnost

Každá soutěž stojí na nějakých pravidlech. Vánoční malování nebylo v tomto směru výjimkou. Jeho základ tvořily propozice, v nichž došlo v porovnání s předchozími ročníky této soutěže k zásadní změně v zadání námětu. Jednoznačně z něj vyplynulo, že se jedná o malování ve vánočním čase (ne o Vánocích) a že námětem dětských kreseb může být cokoliv, co vymezuje období od konce podzimu, přes vánoční a novoroční svátky až po příchod jara. Možná bude vhodné přejmenovat soutěž na „zimní malování“...
Jaká byla skutečnost ? Většina kreseb zobrazovala tradiční náměty a symboly spojené s dobou těsně před  Vánocemi a v době těchto svátků a se zimními radovánkami. Podzimu a konci zimy se odvážilo věnovat jen málo dětí. Škoda. Škoda i v tom směru, že náměty jednotlivých prací si byly hodně podobné. Neobvyklým námětům se věnovala jen hrstka autorů. Spoustu škol a tvůrčí snažení jejich dětí zastupoval v soutěži pouze jeden námět... Škoda …


Technické prohřešky

Zůstaly stejné jako v předchozí soutěži Ahoj z prázdnin. Věk žáků byl často zastoupen třídou, kterou navštěvují. Některé školy se omezily na pouhé uvedení jmen žáků a svých názvů. Hodně prací bylo ze soutěže vyřazeno proto, že nespadaly do vymezených výtvarných technik (koláže a výtvarné techniky, které vystupovaly z plochy).


Co na to všechno říká předsedkyně soutěžní poroty
ilustrátorka dětských knih Markéta Vydrová?
(www.marketavydrova.cz)
   
Navzdory technické době se mezi dětmi najdou velké výtvarné talenty. V soutěži se vyskytly práce, které výrazně vyčnívaly nad průměr. Bylo na nich vidět, že jejich dětští autoři jsou smysluplně a citlivě výtvarně vedeni a je u nich podpořena individualita, talent a chuť tvořit. Dítě má mít v soutěži možnost samo projevit, v čem se cítí být nejlepší, mít možnost sebevyjádření, ne jen vyjádření přání dospělého. Tam, kde se to podařilo, vznikly opravdu nádherné a originální výtvory.
Jako téma k vážnějšímu zamyšlení bych viděla to, že některé školy se bohužel nedokázaly vyhnout neúprosnému směrování dětských prací ke stejným tématům a technikám vybraným učitelem a plošně zvoleným pro všechny jednotně. Tu a tam byly v dětských dílech, bohužel, zjevné i „vylepšující“ zásahy ze strany dospělých, nebo kopírování předloh, což do soutěže také nepatří.
Pro další ročníky soutěží bych se velmi přimlouvala za daleko větší volnost pro děti ve zvolených tématech, vybízet je, ať si klidně odvážně samy zvolí námět, který je jim blízký a totéž se týká volného výběru jimi oblíbených výtvarných technik (samozřejmě vše v rámci zadání soutěže).
Velké uznání patří těm pedagogům, kteří s pochopením přistupují k dětským talentům a pomáhají dětem odkrýt a rozvinout vlastní schopnosti. A můj obdiv patří talentovaným dětem, nad jejichž dovedností vždy znovu a znovu žasnu a mám z nich velikou radost.